NEDERLANDS | FRANÇAIS

HR innov & tech Day 2020

4de editie

 

14.05.2020

 

INSCHRIJVING

Datum

14.05.2020

Plaats

Aula Magna - 1348 Louvain-la-Neuve

8:30 tot 17:30

(inclusief netwerkingdrink)

Drietalig programma

(Nederlands, Frans, Engels)

Voormiddag

Elevator Pitch met 10 HR Tech-aanbieders, workshops, demo presentaties, panelgesprekken en speaker's corner

Namiddagseminar

met 4 sprekers

Doorlopende beurs

met infostands (hele dag)

 

Er kan afzonderlijk op het voor- en namiddagprogramma worden ingetekend.
De workshops en panelgesprekken duren elk 45 minuten.
De demo-presentaties en Speakers' Corner Talks duren elk 20 minuten.

SPREKERS

Dirk Deroost

Executive board member / co- chairman @ Cronos Groep

Christophe Vanden Eede

VP Talent acquisition & Development for Belgium & The Netherlands, Global head of Career Management @ ING

Karim Cherif

Manager Talent Strategy & Innovation @ ING

Glenn Walschap

HR Tech & Analytics Manager @ Brussels Airport Company

Marjolein Goes

Senior Project Manager @ Brussels Airport Company

Steven Poelmans

Professor of Neuroscience and Strategic Leadership @ Antwerp Management School | author | coach | founder @ NeuroTrainingLab

Anne-Thérèse Kallay

Innovator @ NIDO (Innovation Lab Federal Government)

Kurt Van Raemdonck

HR Director @ skeyes

PROGRAMMA

voormiddag

08:30

08:30-17:30 - Beurs (doorlopend)

Beurs met standhouders van aanbieders van HR Tech-oplossingen (apps/software-pakketten/online platformen)

Exposanten: IGB, Q7Leader, Syntegro, myskillcamp, Odoo, Visiotalent, theMatchBox, intuo, Plannr, Spencer, Socialseeder, Radix, Innduce, Twegos, Flexso, Actonomy, NextLearningValley, Maximum/TMP, StoryMe, Protime, Instruxion, Book'u, huapii, Antwerp Management School, UPskill, MobieTrain, Pulso Europe.

(Er zijn nog infostands beschikbaar. Info & bestelling: HRITD2020@HRMinfo.net)

Elevator Pitch

Tien aanbieders van HR Tech solutions stellen hun tools en apps voor.

De vendors krijgen daarvoor elk 4 minuten + 3 minuten voor het beantwoorden van vragen van de jury om de jury en het publiek te overtuigen. De jury en het publiek kunnen stemmen via een online voting-systeem. De score van de jury telt mee voor 60 %.

De winnaar mag zich ‘Coolest HR Tech solution of the year 2019 (awarded by HRMinfo & Belgian HR community)’ noemen. Officient was de winnaar van de 2018-elevator pitch, in 2017 won Talmundo.

De volgende vendors hebben zich aangemeld voor de 2020-pitch: theMatchBox, Spencer, Socialseeder, Radix, Innduce, Twegos, Protime, Meet RogerJigso en huapii.


10:10

COFFEE BREAK

10:30

10:30 - 10:50

Demo-presentatie 1: Cegeka

Cegeka

10:30 - 10:50

Demo-presentatie 2: Q7Leader

Q7Leader

10:55 - 11:15

Demo-presentatie 3: Syntegro

Syntegro

10:55 - 11:15

Demo-presentatie 4: myskillcamp

myskillcamp

11:20 - 11:40

Demo-presentatie 5: Odoo

Odoo

11:20 - 11:40

Demo-presentatie 6: Visiotalent

Visiotalent

10:30 - 10:50

Speakers Corner Talk 1

SD Worx (De digital employee experience)

HR in 2020 en verder: geef de digital employee experience een forse impuls.

10:55 - 11:15

Speakers Corner Talk 2

Plannr (toekomstbestendig relocation-beleid)

11:20 - 11:40

Speakers Corner Talk 3

StoryMe (Hoe ROI-gestuurde Video uw contacten met toekomstige en huidige medewerkers verbetert)

10:30 - 11:15

Panelgesprek 1: Waarom zijn investeerders in België zo terughoudend om geld in HR Tech-bedrijven te stoppen?

En waarom en hoe lukte het sommigen wél om aan substantieel kapitaal te geraken?

Het panel zal bestaan uit vertegenwoordigers van HR Tech-spelers die wél substantiële funding vonden, actoren uit de financiële/VC wereld en ‘market watchers’.

De panelleden worden binnenkort bekend gemaakt.

Moderator: Suyin Aerts (o.a. Kanaal Z)

10:30 - 11:30

Workshop 1: Marktoriëntatie voor en implementatie van een Human Capital Management System (HCMS)

Case Brussels Airport Company

Door: Glenn Walschap (HR Tech & Analytics Manager @ Brussels Airport Company) & Marjolein Goes (Senior Project Manager @ Brussels Airport Company)

Brussels Airport Company, de uitbater van Brussels Airport met een 1000-tal eigen medewerkers, besliste om een Enterprise Resource Planning-systeem te implementeren om de ambities van het bedrijf te ondersteunen: een volledig verbonden economisch centrum uitbouwen als de beste luchthaven van Europa. Dat systeem moet onder meer de HR- en de Finance diensten/processen administratief koppelen en tevens sterk uitgebouwde analytische functionaliteiten bieden op beide vlakken. Daartoe werd eerst een analyse van het marktaanbod en de eigen noden gemaakt, om vervolgens een Request for Proposal uit te schrijven. De implementatie van het weerhouden software-platform is erg leerrijk. Een persoonlijk relaas, met lessons learned.

Workshop in het Nederlands en Engels (met slides in het Engels)

Time slot: 10.30 – 11.30

10:30 - 11:30

Workshop 2: Leiderschap in digitale tijden

Kennis van de basisprincipes van de neurowetenschappen en van de hersenfuncties is daarbij essentieel

Door: Steven Poelmans (Professor of Neuroscience and Strategic Leadership @ Antwerp Management School)

Professor Poelmans is een internationale autoriteit inzake strategic leadership. Hij is niet enkel verbonden aan de AMS en de Universiteit Antwerpen, maar ook aan de EADA Business School in Barcelona. Aan die laatste leidt hij het NeuroTrainingLab. Met inzichten uit de neurologie leert hij MBA-studenten hoe ze straks efficiënter, stressbestendiger en empathischer kunnen managen. NeuroTrainingLab is een leiderschapontwikkelingsprogramma en methodologie waarbij gebruik wordt gemaakt van competentie-assessment en neurofysiologische indicatoren.

Aan de AMS zette hij een gelijkaardig programma op en staat hij tevens aan het hoofd van de ‘Melexis Endowed Chair of Neuroscience- and Technology-enabled High Performance Organizations’. Hij coachte al meer dan 250 executives uit 30 verschillende nationaliteiten en publiceerde veel vakliteratuur en bijdragen in academische werken. Op Research Gate scoort hij met 24,66 een plek tussen de 80% van de meest gelezen/geciteerde managementonderzoekers.

Tijdens deze workshop zal hij toelichten en door oefeningen ook al beetje aanleren hoe men door kennis van neurowetenschappen en van de hersenfuncties een betere leider wordt in deze digitale tijden.

Workshop in het Engels (met slides in het Engels)

Time slot: 10.30 – 11.30

10:30 - 11:30

Workshop 3: Anders organiseren, werken en aan HR doen

Kritische kanttekeningen bij de hypes + case story Skeyes

Door: Kurt Van Raemdonck (HR Director @ Skeyes) & Seth Maenen (Coordinator @ Workitects)

Dr. Seth Maenen (PhD) van Workitects brengt op een bevattelijke manier een overzicht van hypes en buzzwords die de ronde doen: agile HR/werken, scrum-methode, design thinking, zelfsturende teams, holocratie. Deze buzz words worden uitgelegd maar vooral gewikt en gewogen op hun merites op basis van wetenschappelijk onderzoek en praktijkervaringen. 

Kurt Van Raemdonck, HR Director by Skeyes, brengt een casestudy die deze modellen en concepten toetst aan de realiteit en praktijk.  Skeyes is een bedrijf in volle evolutie, van overheidsmonopolist naar klantgericht bedrijf, met commerciële dochterondernemingen en partnerships, waarin stapsgewijs innovatieve methodieken worden geïntroduceerd, waarin modernisering en vernieuwing in concurrentie gaan met historiek, cultuur en reglementen.

Workshop in het Nederlands en Engels (met slides in het Engels)

Time slot: 10.30 – 11.30

11:45

11:45 - 12:05

Demo-presentatie 7: Predictive Index

PI (The Predictive Index)

11:45 - 12:05

Demo-presentatie 8: SD Worx

De Digital Assistant (van SD Worx)

Zet in op employee experience via de Digital Assistant: vlotte HR-administratie op één plek.

12:10 - 12:30

Demo-presentatie 9: intuo

intuo

12:10 - 12:30

Demo-presentatie 10: Actonomy

Actonomy

11:45 - 12:05

Speakers Corner Talk 4

Fern (Hoe haal ik het maximum uit mijn medewerkers, met eBooks en Audio Books?)

Een optimale eBook en Audio Book implementatie en strategie, zorgt ervoor dat minimum 40% van al uw medewerkers, zullen bijleren over bedrijf gerelateerde onderwerpen. Op deze manier worden ze automatisch productiever en efficiënter op hun werkplek.  Tijdens onze sessie vertellen we u, hoe u dit succes kunt verwezenlijken binnen uw onderneming. Hoog presterende bedrijven, combineren soft-skills met hard-skills opleidingen, om een concurrentieel competitief voordeel te creëren.

12:10 - 12:30

Speakers Corner Talk 5

Traicie (Rekrutering op attitude met Artificiële Intelligentie)

11:45 - 12:30

Panelgesprek 2: Wat is het profiel en wat zijn de competenties van de ‘future proof’ HR professional?

Heeft HR minder specialisten en meer generalisten maar vooral managers uit de business nodig?

Het panel zal bestaan uit HR professionals ‘met een mening/visie’, specialisten in assessment en competentie-management alsmede general managers/CEO’s.

De panelleden worden binnenkort bekend gemaakt.

Moderator: Suyin Aerts (o.a. Kanaal Z)

11:45 - 12:45

Workshop 4: De toekomst van recruitment (is nu al)

Een kritisch overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen en tools, met aandacht voor recruitment analytics en geïllustreerd met een case story.

De naam van workshopgever wordt binnenkort bekend gemaakt.

Time slot: 11:45 - 12:45

11:45 - 12:45

Workshop 5: Future proof (en dus evidence én analytics based) leren & ontwikkelen

Case story ABN AMRO

Door: Mathijs Schlepers (Learning Consultant @ ABN AMRO Nederland) & Max Mertens (Expert Learning Analytics @ Next Learning Valley) 

Data geeft duidelijkheid welke leerinterventies effectief zijn. Het is interessante informatie voor de lerende zelf, maar ook voor hun managers en voor de leerprofessionals (interne en externe). Het geeft immers de mogelijkheid om leerinterventies te optimaliseren.

Het wordt pas écht interessant wanneer leerdata gekoppeld worden aan KPI’s uit andere databases in de organisatie: bijvoorbeeld met KPI’s over de prestatie en de resultaten van de organisatie en op ‘de werkvloer’. In bedrijven en bij overheden is dergelijke aanpak nog eerder uitzonderlijk, het gebeurt verre van systematisch en op grote schaal. Vaak is data lastig te ontsluiten. Wanneer leersystemen niet met elkaar communiceren is het lastig de meerwaarde van leren te objectiveren. 

Tijdens deze workshop zal Mathijs Schlepers van ABN AMRO samen met Max Mertens van Next Learning Valley u uit de doeken doen hoe een analytics based leer- en ontwikkelingsbeleid er uit ziet, hoe men het opzet en uitrolt.  Bij de bank staat vandaag een immens en uniek (zelfs voor Nederland) learning analytics traject in de stijgers.

ABN AMRO heeft wereldwijd meer dan 4.500 vestigingen in 53 landen en telt ruim 110.000 medewerkers. Next Learning Valley begeleidt de bank bij het future proof (en dus evidence én analytics based) maken van haar leer- en ontwikkelingsbeleid

Workshop in het Nederlands en Engels (met slides in het Engels)

Time slot: 11:45 - 12:45

11:45 - 12:45

Workshop 6: Employee & customer experience: twee kanten van een zelfde medaille

Wat kan HR van marketing leren, o.a. op het vlak van digitalisering in het algemeen en analytics in het bijzonder?

De naam van workshopgever wordt binnenkort bekend gemaakt.

Time slot: 11:45 - 12:45

12:45

LUNCH

namiddag - seminar

13:30

Dirk Deroost

Cronos Groep: disruptief HR om succesvol te ondernemen

Autonomie, zelfsturing en internal entrepreneurship voor 7.000 medewerkers

Op 30 jaar tijd is de Belgische Cronos Groep (ook actief in Nederland en Luxemburg) uitgegroeid van een eenmansbedrijf naar een groep met meer dan 350 gespecialiseerde autonome ondernemingen met een technologiefocus, waaronder ook business units op HR-vlak. Vandaag telt de groep en ecosysteem dan 7.000 medewerkers, realiseert het een omzet van ruim 850 miljoen euro en zet het jaarlijkse groeicijfers van 20 procent en meer neer.

Het is zodoende niet enkel de grootste, meest succesvolle en meest rendabele IT-speler op de Belgische markt. Maar het is tevens de meest originele, zelfs eigenzinnige, qua structuur en managementvisie.

De naam en faam van de groep is echter even legendarisch als de mate waarin de oprichters en eigenaars Jef De Wit en Dirk Deroost in de schaduw opereren.

HRMinfo is dan ook erg blij en fier dat Dirk Deroost het recept van dit succes aan de HR community wil toelichten en met haar wil delen. Dat recept is: autonomie en zelfsturing, van medewerkers en business units. Die business units zijn wendbare speed boots, waar agile wordt gedacht en gewerkt. De presentatie van de heer Deroost zal tevens de HR-aspecten van het Cronos-model behandelen. Door haar originele structuur en visie heeft Cronos Groep geen CEO. De groep wordt minimaal en op hoofdlijnen aangestuurd door een duo, met complementaire expertise: commerciële en technologische. Dirk Deroost is de commerciële man van het ‘leidinggevende’ (lees: faciliterende en inspirerende) Cronos duo.

Presentatie in het Engels (met slides in het Nederlands en Frans)


14:10

Christophe Vanden Eede
Karim Cherif

ING: de transformatie van een financiële instelling en van HR

Over Agile werken en organiseren en het belang van Craftsmanship daarbij.

In 2015 besliste ING een toonaangevende digitale bank en wendbare organisatie met vlakkere structuren te willen worden. Inspiratie werd daarbij gezocht (en gevonden) bij o.m. Spotify, Netflix en Zappos. De transformatie moest de tijd om nieuwe diensten op de markt te brengen versnellen en leiden tot een meer klantgerichte cultuur.

HR speelde een belangrijke rol in de culturele en organisatorische omslag. Het werd agent, adoptant en ambassadeur van de agile transformatie.

Om de digitale leider te worden diende ook de betrokkenheid van medewerkers vergroot en (meer) toptalent te worden aangetrokken. Maar ook de werkomgeving en de organisatiestructuur moest herdacht. De silo's en de traditionele hiërarchische structuur verdwenen. Nieuwe sleutelrollen werden vastgesteld. Ook de aanpak van de selectie van medewerkers werd gewijzigd. De meeste medewerkers moesten bovendien opnieuw solliciteren naar een functie in de nieuwe organisatie. De HR-visie en -organisatie werd eveneens onder de loep genomen en grondig hervormd. Aigile werd de nieuwe norm. Het stelde HR in staat om zijn output drastisch te verbeteren, te standaardiseren en te stroomlijnen.

Wellicht de belangrijkste innovatie is het nieuwe Craftsmanschapskader van HR. De term 'vakmanschap', die doet denken aan het gildetijdperk, onderstreept de nadruk die de bank legt op vaardigheden en trots op professionele ontwikkeling. "Blijf nieuwsgierig, blijf leren en neem het heft in eigen handen” werd het nieuwe motto.

ING belooft de juiste uitdagingen voor de medewerkers te creëren, een vertrouwensomgeving te bieden die het experimenteren aanmoedigt en waar mag gefaald worden. Men gebruikt vakmanschap nu als basis voor prestatiecontroles van medewerkers en voor hun persoonlijke ontwikkelingsplan

Ondanks de successen moet er nog meer veranderen, ook op HR-vlak. Zo dienen de ‘harde’ HR-praktijken zich nog meer te richten op het opbouwen van lijnmanagementcapaciteit.

Een openhartige inkijk in een ambitieus transformatieproject, waarbij uiteraard ook fouten werden gemaakt.

Presentatie in het Engels (met slides in het Nederlands en Frans)


14:40

COFFEE BREAK

15:15

Anne-Thérèse Kallay

Innovatie is mensenwerk. Ook bij de overheid.

Case NidoLab & GovBuysInnovation

Bij innovatie gaat het eigenlijk om vernieuwing. Meer bepaald: vernieuwing die toegevoegde waarde levert. Voor de klant en/of de medewerkers maar liefst voor allebei en zelfs tegelijk. Al te dikwijls ligt de nadruk daarbij op nieuwe technologie, en het effect dat die technologie heeft op organisaties (en hun ecosysteem). Maar het zijn mensen die technologie ontwikkelen, gebruiken en ermee innoveren. De mens is dus zowel katalysator als beperkende factor bij innovatie. Dat vraagt om een strategie waarin de mens centraal staat om innovatie te laten slagen. Maar hoe zorg je er nu voor dat je toch sneller kan innoveren en tegelijkertijd je mensen mee hebt?

NidoLab (het innovatielab van de federale overheid) is een zelforganiserend klein team en functioneert als een start-up. Het doel is om het innovatiepotentieel binnen de overheid te ontsluiten en een veilige omgeving te bieden voor ambtenaren om te experimenteren en te leren innoveren. NIDO staat voor ‘Nurturing Ideas, Developing Opportunities’. Haar missie is het mogelijk maken en bevorderen van een innovatiecultuur binnen de publieke sector en het bieden van een veilig ‘nest’ voor het experimenteren en incuberen van human centric & digital driven ideeën.

Deze missie wil men bereiken door:
- Het opzetten van een proces dat het mogelijk maakt om innovatieve ideeën te koesteren en kansen te ontwikkelen.
- Overheidsinstellingen voorzien van instrumenten & diensten om hun innovatiepotentieel te ontsluiten en een innovatiecultuur te laten groeien.
- Een innovatie-ecosysteem opzetten.

GovernmentBuysInnovation is een pilootproject waarbij overheidsdiensten die met uitdagingen te maken hebben gekoppeld worden aan bedrijven die hen daar innovatieve oplossing kunnen voor bieden.

Presentatie in het Engels (met slides in het Nederlands en Frans)


15:50

Shall be communicated soon

HR & IT: samen sterk voor een betere medewerkers- en klantenervaring

Pleidooi en tips voor meer en betere samenwerking tussen IT & HR / CIO & CHRO

Volgens recent onderzoek hebben CIO's de meest frequente maar niet altijd de meest effectieve relatie met de chief human resources officer (CHRO).

Nochtans is de relatie tussen bedrijfseenheden een kritische succesfactor. IT zou door HR (meer) als en partner en niet als een leverancier moeten gezien worden. IT zou zich uiteraard ook zo moeten opstellen. Dat komt trouwens beide ten goede. Een praktijkgebaseerde getuigenis en oproep.

Presentatie in het Engels (met slides in het Nederlands en Frans)


16:25

NETWERKDRINK

INSCHRIJVING

Voormiddag

 € 300 

€ 200

(t.e.m. 29/02/2020)

 

- 50 euro voor de houders van een Corporate PASSport-login of van een promocode

INSCHRIJVEN

Namiddag

 € 375 

€ 275

(t.e.m. 29/02/2020)

 

- 50 euro voor de houders van een Corporate PASSport-login of van een promocode

INSCHRIJVEN

Full day

 € 475 

€ 375

(t.e.m. 29/02/2020)

 

- 50 euro voor de houders van een Corporate PASSport-login of van een promocode

INSCHRIJVEN

DOELGROEP

  • HR-directors/managers
  • Verantwoordelijken deelaspecten van personeelsbeleid/HRM
  • Managers/medewerkers e-HRM, HR applications, HRIS, HCMS en/of HRMS
  • Managers Interne (en externe/corporate) communicatie
  • CEO's/general managers
  • Lijnmanagers met verantwoordelijkheid op het vlak van people management
  • Coaches & facilitators
  • Innovation managers
  • CIO's / ICT-managers
  • Change managers/architects
Sinds 2006 namen meer dan 2500 HR-professionals uit ruim 1500 bedrijven/organisaties deel aan een HR knowledge sharing event van HRMinfo.
Partners / Sponsors

         

Video Partner